Sortowanie tabeli


Kiedy na arkuszu masz bardzo dużą ilość danych, znalezienie określonej pozycji może być bardzo czasochłonne. W takich sytuacjach możesz użyć opcji sortowania.

Poniższy przykład zawiera listę pracowników, którą należy posortować według danych znajdujących się w poszczególnych kolumnach.

Rys. 1. - Przykład do posortowania.

 

Aby posortować dane w Excelu, kliknij dowolną komórkę w kolumnie „Imię”, a następnie przycisk sortowania.

Możesz go znaleźć w dwóch miejscach:

  1. NARZĘDZIA GŁÓWNE >> Edytowanie >> Sortuj i filtruj,
  2. DANE >> Sortowanie i filtrowanie.

Zauważ, że wiersze Excela zachowują pierwotne formatowanie. Poza tym Excel domyślnie nie sortuje pierwszego wiersza, uznając go za nagłówek.

Rys. 2. - Dane posortowane.

 

Sortowanie niestandardowe

Przy bardzo dużej ilości danych, może się okazać, że posortowanie ich według jednej kolumny może nie być wystarczające, dlatego dobrym pomysłem może być użycie sortowania niestandardowego. Znajdziesz je w NARZĘDZIA GŁÓWNE >> EDYTOWANIE >> Sortuj i filtruj >> Sortowanie niestandardowe…

 

Przykład 1:

Na poniższym przykładzie, zostały utworzone trzy poziomy sortowania. W pierwszej kolejności sortowane według imienia, następnie nazwiska, a na końcu roku urodzenia. W sytuacji gdy masz do czynienia z tekstem, to będzie on sortowany od A do Z, a w sytuacji gdy masz do czynienia z liczbami to będą one sortowane od najmniejszej do największej.

Rys. 3. - Sortowanie.

 

Jeśli tabela nie posiada nagłówków, to możesz odznaczyć opcję Moje dane mają nagłówki.